Thursday, October 28, 2010

Adakah Harapan Masa Depan akan Pergi Bersama Dia Yang Pergi?

Pemergian seseorang yang dikasihi membuat kita merasa tiada harapan dan masa depan lagi.  Kalau adapun, biasanya kita akan berkata bahawa harapan itu bukan milik kita lagi.  Semua itu telah pergi bersama dia yang pergi.

Naomi telah melalui pengalaman yang sangat menyakitkan dalam hidupnya.  Suami yang dikasihinya meninggal, tidak lama dari itu dua anak lelakinya juga meninggal.  Masa depan diselubungi dengan ketidakpastian.  Bukan mudah menempuhi keadaan sedemikian sebab sekarang ini dia masih tinggal di negeri asing.  Sungguh Naomi merasa hal ini bukannya mudah untuk diharungi.   Tiada lagi yang menjamin kehidupan dan masa depannya di sana.  Tapi syukurlah dia masih punya Rut, anak menantu yang mengambil berat tentang hidupnya.  Perkataan Rut sangat menolong dan telah mendorongnya untuk bangkit kembali.  Pada mulanya Naomi menolak untuk menerima perhatian dan kasih Rut.  tetapi dia kembali diyakinkan oleh perkataan dan tindakan Rut.

"Janganlah suruh saya pulang.  Benarkanlah saya mengikut mak.  Ke mana saja mak pergi, saya akan ikut bersama.  di mana saja mak tinggal, di situ juga saya hendak tinggal.  Bangsa mak, bangsa saya juga, dan Allah yang disembah mak, akan saya sembah juga.  Di mana saja mak meninggal, di situlah saya hendak meninggal dan dikebumikan.  Biarlah Tuhan menghukum saya dengan seberat-beratnya jika saya membiarkan apa-apapun memisahkan kita kecuali kematian.  Rut 1: 16 - 17.  Ini adalah keputusan yang sangat berani oleh Rut.


Sangat heran bahawa Rut berani mengambil keputusan untuk mengakui Allah Naomi sebagai Allahnya juga.  Naomi kehilangan semua.  Apa lagi yang membuat Rut tertarik pada bangsa dan Allahnya Naomi?  Yang terpenting di sini bahawa keputusan Rut telah memberi sinar baru untuk masa depannya.  Rut hanya mau belajar mengenal Allah yang diimani oleh Naomi.

Kehidupan baru perlu diteruskan.  yang telah pergi biarlah pergi.  Apa yang terjadi seterusnya, serahkan saja ke dalam tangan Tuhan.   Dalam usaha Rut membela kehidupannya, dia bertemu dengan Boas.  Allah memberi suami ke dua iaitu Boas untuk Rut.  Kehidupannya terbela.  Mereka adalah nenek moyang kepada Juruselamat dunia.  Mungkin hal seperti ini tidak dibayangi oleh Rut sebelum ini, tetapi inilah yang berlaku padanya. 

Pelajaran yang kita dapat dari kisah ini ialah bahawa sebelumnya Rut mungkin tiada masa depan bersama mertuanya, tapi Allah telah mengubahnya menjadi bermakna.  Masa depan yang istimewa disediakan Allah bagi kita semua.  Sebab itu mohonlah kepada pimpinan Roh Kudus setiap kali kita membuat keputusan.

No comments:

Post a Comment