Wednesday, October 13, 2010

TIADA NAMA - Lukas 16 : 19 -31

Nama adalah cara terbaik untuk kita mengenal dan mendekati seseorang.  Tetapi anehnya nama yang seorang ini tidak dinyatakan.  Hanya dia dikenali sebagai seorang yang kaya-raya.  Dia punya segala-galanya.  Rumah mewah, cukup dengan para pembantunya dan yang pasti, makan minumnya sememangnya lazat.  Mengenai pakaiannya, dikatakan bahawa setiap hari dia berpakaian jubah ungu dan kain halus.  sangat hebat! Juga setiap hari mereka berpesta dalam kemewahan.  Tiada yang kurang.  Semua cukup.  Boleh dikatakan hartanya lebih dari cukup untuk diwarisi kepada keturunannya.  Kerana terlalu leka dengan kemewahannya, sikaya terlupa untuk merenung sejenak tentang makna hidupnya yang sebenarnya.  kekayaan telah membuatnya jauh dari Tuhan.  Tiada waktu untuk dia menghayati kebenaran.  Tiada masa beribadah.  Tidak dihiraukannya hidup sekarang dan akan datang.

Di dekat sikaya, ada seorang yang miskin.  Namanya Lazarus.  Secara fizikal dia mengidap penyakit kulit.  Sekalipun keadaannya demikian, dia tabah menghadapinya.  Selalunya, setiap waktu makan, Lazarus akan berbaring atau duduk di dekat pintu rumah sikaya sekadar mengharapkan sisa makanan yang jatuh dari meja sikaya.  Dia tidak berbuat jahat dengan mencuri makanan di tempat lain. Kerana keadaannya yang sedemikian perit membuatnya lebih bergantung kepada Tuhan.  Setiap hari dia merenung hidupnya yang susah.  Ada yang pasti bagi Lazarus: "Sekalipun hidupku penuh dengan penderitaan,semua ini hanya seketika saja. Akan ku miliki tubuh yang baru bila bersama Tuhan kelak".

Semua makhluk, baik yang kuat atau yang lemah suatu hari nanti akan menemui ajalnya masing-masing.  Tiada yang mampu bertahan jika tiba saatnya.  Sikaya dan Lazarus juga menemui ajalnya.

Si kaya tidak sedar kekayaannya bukan jaminan peroleh hidup kekal.  Dia masuk neraka.  Dia tanggung risiko dan sangat menyesal.  Tiada pilihan selain tinggal di tempat penderitaan.  sangat mengerikan!

Lazarus sebagai orang beriman sekarang hidup selesa.  Dia tidak lagi memikirkan soal lapar. Tiada kesakitan.  Kehidupan di sana sangat menyenangkan.  Paling indahnya duduk dipangkuan Abraham.

Si kaya di tempat penderitaannya memandang ke atas, dilihatnya Lazarus dan Abraham.  Dia berseru mohon belas kasihan:  "Tolong! bapa Abraham, suruhlah Lazarus celupkan hujung jarinya ke dalam air dan bawalah ke mari untuk sejukkan lidahku dan meringankan kesakitanku".  Tidak boleh sekalipun setitik air.  Abraham sedarkan dia tentang apa yang berlaku selama hidupnya. Lazarus layak mendapat hasil imannya. Lagipun ada jurang pemisah antara neraka dan tempat yang indah / sorga.

"Tapi bapa Abraham, jika air setitikpun tidak kudapatkan, aku ada suatu permohonan yang hanya Lazarus yang sesuai melaksanakannya. Suruh Lazarus kembali ke bumi supaya dia boleh memberi peringatan kepada keluargaku.  Lima orang saudaraku hidup seperti aku.  Beritahu dan sedarkan mereka supaya mereka bertobat dan jangan masuk ke tempat penderitaan ini".  Tidak boleh!  Pada mereka ada kitab Musa dan para nabi. Mereka harus merenung dan mentaatinya supaya mereka hidup.  "Tidak bapa Abraham.  Mereka itu keras hati.  mesti seorang seperti Lazarus yang bangkit dari antara orang mati yang sedarkan mereka".

Abraham memberitahunya:  "Kalau mereka tidak dapat diyakinkan oleh kitab yang ada pada mereka, orang yang mati dan bangkit kembalipun tetap tidak dapat menyedarkan mereka".  Kasihan si kaya, di neraka dia baru merasa terbeban akan keselamatan saudara-saudaranya yang masih di bumi. Dulu, selama di bumi tidak diingatinya hal keselamatan, Lazarus yang lapar juga tidak diberinya makanan.

Kita yang masih hidup ini perlu tahu bahawa penderitaan bukan tempat manusia.  Itu tempat iblis. Yesus mahu supaya semua orang memiliki hidup kekal.  Manusia harus percaya dan menerima Yesus sebagai Tuhan dan Juruselamat.  Ingat!  Di tempat penderitaan walau hanya setitik air ridak akan diberi.  Di sana juga, semua rayuan dan permohonan sekalipun itu untuk keselamatan orang lain tidak akan di dengar.  Semua yang ada di sana ialah mereka yang namanya tidak ditulis dalam buku kehidupan (Wahyu 20:15).



Di mana anda pilih, tempat indah atau tempat penderitaan?

No comments:

Post a Comment